Een snelle en stabiele internetverbinding is tegenwoordig een absolute noodzaak. We kijken digitale televisie, we surfen op het internet, videobellen, gamen, check social media en streamen Netflix en Youtube. En dat vaak ook nog met meerdere mensen tegelijk. Wanneer er iets vervelend is, dan is het wel een haperende internetverbinding. Helemaal als je voor school of werk bezig bent en je even geen storing of een slome verbinding kunt gebruiken. In deze blog vind je daarom handige tips & tricks voor een snellere verbinding.

 

Stap 1: check huidige snelheid

Meten is weten. Gebruik een handige internet speedtest om jouw huidige snelheid te testen. Voer de test uit op meerdere locaties in huis. Doe dit zowel bedraad (met een netwerkkabel) als via Wifi. Is de snelheid bedraad veel hoger? Dan is er mogelijk iets mis met de router of wifi-verbinding. Klopt de gemeten internetsnelheid (ongeveer) met de snelheid die de provider belooft? En vind je het niet snel genoeg? Dan is het tijd om een sneller pakket te nemen, om of over te stappen van provider.

 

Stap 2: Wifi-problemen oplossen

De kans is groot dat je internet niet de beloofde snelheid haalt door problemen met je Wifi. Dit is het geval wanneer je bedraad wel de beloofde snelheid haalt (of bijna), maar draadloos niet. Wat kan ik doen als ik erg traag Wifi heb? Een aantal mogelijke oplossingen. Let op, het kan aan ontzettend veel factoren liggen. Probeer dus meerdere dingen uit en vraag ook je provider voor tips.

 

  • De modem op een andere plek zetten
  • Een ander kanaal voor je router instellen
  • Een wifi-extender of repeater gebruiken
  • Internetverbinding maken via een stopcontact adapter
  • Meer gebruik maken van bedraad internet

 

Stap 3: Controleer of probleem is verholpen

Hierboven vind je de meest voorkomende oplossingen die een trage Wifi-verbinding kunnen oplossen. Werkt dit niet? Dan is er mogelijk iets aan de hand waar jij zelf niet veel aan kunt doen. Neem contact op met de klantenservice van Ziggo, T-Mobile, KPN of bij welke provider je ook klant bent. Laat je niet direct afschepen met een standaard antwoord, maar geef aan dat je al van alles geprobeerd hebt. Zij zijn dan aan jou verplicht om een goede oplossing aan te dragen voor sneller internet in de woning.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *