Kortsluiting opsporen

118

Heeft u te maken met kortsluiting in huis? Dan zijn er verschillende stappen die u kunt ondernemen om de oorzaak te achterhalen. Belangrijk is om te weten of het om een volledige stroomstoring gaat, die wellicht ook uw buren heeft getroffen, of dat het om een gedeeltelijke stroomstoring gaat, ook wel kortsluiting. Is enkel uw eigen woning getroffen? Dan kunt u via onderstaand stappenplan makkelijk de kortsluiting opsporen. Mocht u er niet uitkomen bel dan Elektricien Utrecht, Arnhem of Amersfoort.

Wat is kortsluiting?

Kortsluiting houdt niks anders in dan het contact tussen twee of meer stroomdraden. Normaal gesproken zijn de elektriciteitsdraden geïsoleerd. Hierdoor verplaatst de stroom zich in één bepaalde richting. Wanneer de isolatie kapot gaat kunnen de draden met elkaar in aanraking komen en kan de stroom zich in verschillende richtingen voortbewegen. Zo kan de stroom terecht komen op plaatsen waar het niet hoort, met als gevolg kortsluiting.

Wat te doen bij kortsluiting?

Wanneer u kortsluiting heeft kunt u proberen eerst zelf de oorzaak te achterhalen. Dit kan door middel van een stekkerproef. Voordat u aan de stekkerproef begint is het wel goed om te achterhalen, mocht alle stroom eraf zijn, of het niet om een algehele dan stroomstoring Utrecht stroomstoring gaat. Dit kunt u simpel achterhalen door te controleren of de buren nog stroom hebben. Mochten meerdere huishoudens in uw straat geen stroom meer hebben, dan kunt u het algemene storingsnummer bellen. Is enkel uw huis getroffen? Dan zit de kortsluiting ergens in uw woning en kunt u een stekkerproef uitvoeren.

Stekkerproef bij kortsluiting

Voer onderstaande stappen van de stekkerproef uit om te achterhalen waar de kortsluiting zich bevindt:

Stap 1. Groepen uitschakelen
U begint met het uitzetten van alle stroom. Zet dus alle groepen en de aardlekschakelaars uit. Heeft u een oude stoppenkost, verwijder dan de zekeringen.

Stap 2. Stekkers verwijderen
Verwijder vervolgens alle stekkers uit de stopcontacten. Vergeet hierbij ook niet eventuele verlichting die op een stopcontact in de tuin zit en denk om uw schuur en uw was- en keukenapparatuur.

Stap 3. Aardlekschakelaar inschakelen
Heeft u alle stekkers verwijderd? Kijk dan of u weer stroom krijgt door de aardlekschakelaar(s) in te schakelen. Wacht enkele seconden.

Stap 4. Groepen inschakelen
Blijft de aardlekschakelaar staan? Schakel dan ook één voor één de groepen weer in.

Stap 5. Stekkers terug plaatsen
So far so good? Plaats dan één voor één de stekkers weer terug in de stopcontacten. Neem hier wel even de tijd voor zodat u ieder apparaat na het aansluiten ook aan kunt zetten, of wacht tot dat deze automatisch aanslaat. Ga vervolgens verder met het volgende apparaat.

Stap 6. Oorzaak achterhalen
Slaat de groep of aardlekschakelaar uit op het moment dat u een stekker terug plaatst of op het moment dat u een apparaat aanzet? Dan zit hier vermoedelijk het probleem. Om te controleren of het probleem in het apparaat of het stopcontact zit kunt u de stekker opnieuw verwijderen, alles in de groepenkast weer inschakelen en het apparaat op een ander stopcontact aansluiten. Valt de stroom opnieuw uit? Dan geeft het apparaat kortsluiting en moet u deze laten repareren door een witgoedmonteur of vervangen. Ontstaat er niet opnieuw kortsluiting? Dan zit het probleem vermoedelijk in het stopcontact en kunt u een elektricien inschakelen.

Stap 7. Stroomstoring zonder oorzaak?
Kunt u de oorzaak niet achterhalen en blijft de stroom uitvallen? Dan kan het zijn dat u te maken heeft met overbelasting of een ander probleem in uw groepenkast. Laat dan uw elektra controleren door een erkende elektricien en uw probleem verhelpen.

Elektricien inschakelen bij kortsluiting

Komt u er zelf niet uit of blijkt de kortsluiting niet in een apparaat te zitten? Schakel dan één van onze elektriciens in. Wij zijn onder andere werkzaam in Utrecht, Arnhem, Amersfoort. U kunt een afspraak maken door te bellen naar 030 – 799 00 45.